karga awdio

#KargaPazarSineması No: 15

Işık hep yeraltında...

Tabii ki tartışılması, konuşulması, okuması ve akademik anlamda içerik çıkarılması geniş bir alan sinema. Burada yazdıklarımı sinemanın doğrusu olarak değil, yazarın kişisel düşünceleri olarak okumanızı tercih ederim.

Bana göre sinemanın tarifi en temel terimden geliyor. Kinetik ya da bu durumda kinema diyebileceğimiz kelimeden. Kısacası hareketten. Endüstriyel sinema her yanımızı sarmadan önce daha 1800'lü yıllarda yapılan bir çok iş yeni doğmakta olan bir sanatın yaratıcılıktaki sınırsızlığını zorlamaya çalışıyordu zaten. Tabii çok tutucu olmaya gerek yok, kabul etmek lazım ki sinema daha en baştan, neredeyse doğduğu günden bir kar kapısına, oradan endüstriye ve her ülkede kendi küçük tekel ve mafyalarını oluşturan bir canavara dönüşmeye başlamıştı. 

Pazar sinemasında genelde çok ağır olmayan seyirlikleri tavsiye etmeye çalışıyorum ama arada sırada tamamen kendi zevkime odaklı beğenilerimi paylaşmakta da zarar görmüyorum. O nedenle bugün bir değişiklik yapıp pek bağımlısı olduğum Amerikan Yeraltı sinemasından bir kaç klasik örnek ile vaktinizi çalmak istiyorum. 

Tıpkı müzik konusunda herşeyden önce "ses"e odaklandığımız gibi, görüntü konusunda da "hareket"e yüzümüzü çevirirsek, 3 saniyelik senaryosuz bir fil ile 6 saatlik dolu dolu bir yapım arasında zevk ve tutku anlamında neredeyse hiç bir fark olmadığını anlar ve düşük bütçeli veya b-sınıfı dediğimiz işlere de önyargısız bakabiliriz. Böylece birşeyleri izlerken esas hedefimiz inanılmaz efektler ya da müthiş oyuncu kadrosu değil işin bütününü algılamak olur. Tabii ki bazılarınız "çok saçma" ya da "bu ne be" gibi tepkiler verebilir. Tıpkı bir kısmımızın performans sanatını hor gördüğü gibi bu (birilerinin deyimi ile) "uyduruk" sinema yapımlarını aşağılayabilir. Sevmemek ve beğenmemek bir tercihtir ve sorgulanamaz ama küçük görmek ve yok saymak kendi yaptığınız işleri de siler atar. 

O zaman buyrun seyire...

Henry Everett Smith: Early Abstractions No:12 : "Heaven & Earth Magic" (1952-1967)

Kenneth Anger: "The Inauguration of the Pleasure Dome" (1954)

Ken Jacobs: "Blonde Cobra" (1963)

Paul Sharits: "Epileptic Seizure Comparison" (1976)

Stan Brakhage: "Dogstar Man" (1961-1964)

Maya Deren: "At Land" (1944)

Murat Mrt Seçkin // Şubat 2016



GERİ