karga awdio
2

Pilot Bölge // kargART Sergi

SERGİ

07 EYLÜL 2018 CUMA 15:00
16 EYLÜL 2018 PAZAR 20:00

GİRİŞ ÜCRETSİZ

Adres Caferağa Mah. Kadife Sok. No: 16 34710 Kadıköy İSTANBUL Telefon 0216 449 17 25 – 26 E-Mail info@kargabar.org
info@kargart.net
info@kargamecmua.org

Pilot Bölge
Sergi
 
07-16 Eylül 2018 15:00-21:00
Açılış 07 Eylül 2018 Cuma 20:00
 
Proje: İnsel İnal
Küratörler: Özge Kul, Selin Sönmez, Büşra Kuzu, Hajar Babazadeh
Sanatçılar: Özge Kul, Selin Sönmez, Büşra Kuzu, Hajar Babazadeh
 
Günümüzde çağdaş sanatın gelinen noktadaki karmaşık hali ile birçok konunun ayırt edilmesi gerçekten zorlaşıyor. Bir taraftan gerçekle kurduğu ilişki ile seyircinin gerçeklik algısını yeniden şekillendirirken, diğer taraftan yaşamdan habersiz duruşu hangisinin sanat olduğu konusunda seyircisini şaşkına çeviriyor. Bir sergide gerçek bir doküman sanat eseri olarak sunulur ve hatta satılırken, diğerinde coğrafyasının bir yerlerinde bombalar patlarken açılan gündemden uzak aşk temalı sergiler, sanatın coğrafya, kültür ve sanat tarihi ile ilişkisini karmaşıklaştırarak, tarifini de zorlaştırıyor.
Halbuki sanat külliyatları ile şekillendirilen gerçeklik bağlamları ile kendi ontolojisini kurmakta. Hatta bu nedensellik üzerinden sanat tarihi de varlığını sürdürebilmekte.
 
Sanat, bir söz ve hatta bir dil ise, var olana karşı çıkması veya yeni dili inşa etmesiyle kendi gündelik, yerel, coğrafi veya evrensel yapılarla tarihe dönüşüyor. Eğer yüzlerce yıllık tual ve heykeller üzerinden hala estetik, toplumsal ve hatta coğrafi politik bilgiler toplanarak, kuramsal bütünlük sağlanabiliyorsa bu konunun önemini ayırt etmek gerekir.
 
kargART’ta Mimar Sinan Güzel Sanatlar Üniversitesi Temel Eğitim Bölümü Yüksek Lisans öğrencilerim Özge Kul, Selin Sönmez, Büşra Kuzu ve Hajar Babazadeh ile açılan bu sergi, aslında onlarla yürüttüğüm Disiplinlerarası Sanat Atelyesi dersimin bir uzantısı.
Bu projede birlikteliğimizin en temel alanı olan sanat, sanatçı ve pratikleri üzerinden yapılan okuma, tartışmalar ve üretimlerle oluştu. Özellikle sanatın neyin devamı ve neyin alt yapısını oluşturduğu üzerinden yolunu bulan bu derste üretilenler, not tutulanlar, kayıt edilenler, anlatılanlar, kurulan ilişkiler, içilenler, paylaşılanlar da bu serginin bir parçasıdır.
 
Sanat eğitiminde en temel mesele, öğrencinin galeri ve küratörlerin dahil olduğu büyük yapıya kendisini koruyarak entegre edebilmesidir. Kendi sözünü eksiltmek yerine çoğaltabilmenin yollarını bu kültür sektöründe bulabilecek ideolojik donanıma sahip sanatçılar, eserlerini tüketime sokarken eser içeriklerinin devamlılığını koruyabilmenin de önlemlerini alabilmelidir.
Küratör, müze, galeri, sanatçı, yazar, eleştirmen ve alımlayıcı arasındaki ilişkilerin atelye çalışmaları esnasında didiklenmesi sonucu oluşan projelerden bir tanesi de şu an içinde bulunduğunuz sergidir.
 
Sergi her sanatçının küratör olarak kavram üretmesi ve diğer üç kişiye metin yazarak projesini duyurmasıyla oluşmaktadır. Yani 4 kürator ve dolayısıyla 4 kavram ile 12 iş bu sergide yer almaktadır. Bir nevi çağdaş sanat arenasının küçük bir pilot bölge sahne uygulaması bu sergide kurulmuştur.
 
Sanatçıların, proje bünyesinde hem küratör, hem de sanatçı olarak yer aldıkları bu sahne, çağdaş sanatın da sorgulanması için seyircisine ipuçları vermektedir. Küratörün kavram ve önerdiği metotla ilgili ikna etmesi gereken taraflarıyla, sanatçının karşı çıkan yönleri bu serginin belki de en temel metaforudur.
 
Her küratör kendi kavramını ve projesini, tamamen bağımsız bir şekilde geliştirerek, diğer üç sanatçıya önce yazdığı metin üzerinden sonra toplantılarda anlatarak aktarmıştır.
 
Sergi, sanatın en temel meselelerini oluşturan küratör ve sanatçı model ilişkilenmeleri üzerinden kendini kurmakta hiç şüphesiz. Ayrıca sanatçıların çalışmaları da bu üst modelle kurulan ilişkilerle kendi çalışmalarında yeni anlatım yöntemlerinin peşine düşmeleri bu serginin (dolayısıyla dersin) esas amacıdır.
 
Tamamen deneysel bir metodoloji ile gerçekleştirilen bu sergi, aynı zamanda sanatta kolektif üretiminde meşrulaştığı bir alana dönüşmektedir.
 
Dört sanatçının bu ders ile kendilerine açtıkları ortak alanın devamlılığının sürmesi ümidiyle.
 
İnsel İnal
12 8 2017
İstanbul